Kliknite na obálku časopisu a PRELISTUJTE SI!

                   
                   
                 

Hyperaktivita a hypertenzia

V poslednej dobe dosť obľúbené slovíčko našich lekárov. Ani nevieme ako, a máme ho v našej zdravotnej karte. Dokonca aj deti. Pochádza z antickej gréčtiny a znamená nad, zvýšenie, prekročenie normy. Tentokrát sme si posvietili na hyperaktivitu, hypertenziu a hypertyreózu – prečo vznikajú a ako s nimi zatočiť pomocou stravy a princípov čínskej medicíny.

 

HYPERAKTIVITA

Paradoxne sa s ňou nestretávajú len malé deti, ale aj veľa dospelých. Je spôsobená najmä nevhodnými stravovacími návykmi. Nie je to len o tom, nedávať malým deťom piť kolové nápoje a jesť priveľa sladkostí. Ide o každodenný pravidelný prísun kvalitnej stravy. Ak ste na to zvyknutí, potom už ani vás ani vaše ratolesti nevyvedie z miery jeden sladený džús na dovolenke. Telo ho vie ľahšie spracovať a hlavne ráta s tým, že opäť bude v rovnováhe, ktorú mu dávate každý deň. Hyperaktivitu však okrem nadmerného príjmu cukrov spôsobujú aj rôzne prídavné látky a farbivá (E102, E104, E110, E122, E124 a E129). Na žuvačkách pre deti sú dokonca uvedené! Ak konzumujeme priveľa bielej múky – rožky na desiatu, ktoré zajeme sladkým croissantom alebo keksíkom, v tele trpí predovšetkým slezina a žalúdok. Tieto dva orgány premieňajú potravu na energiu. Ak sú potraviny príliš energeticky nabité, slezina nadbytočnú energiu nevie spracovať a tým vzniká hyperaktivita – tak povediac „nevieme, čo so sebou“. Môžeme ju ísť von vybehať, vyšportovať, alebo sa vyblázniť niekde na preliezkach, no sedieť ticho v lavici sa s ňou nedá.

Ako by teda mala vyzerať detská, prípadne zdravá dospelácka strava, ktorá nespúšťa hyperaktivitu?

Na raňajky varené obilniny – ovsené vločky, pšeno, pohánka, ktoré dochutíme ovocím, medom, tahini (sezamová pasta s vyšším obsahom vápnika ako mlieko), datľovým sirupom a orieškami. Prípadne uvarme ryžovú alebo kukuričnú kašu, ktoré však nie sú extrudované (instantné). Stane sa, že občas na rýchlo spravíme aj instantné, ktoré len zamiešame do horúceho ryžového mlieka, ktoré je prirodzene sladké, ale bez cukru, takže kaša je hneď hotová.

Noinstantné kaše sa snažme používať menej kvôli ich výrobnému procesu – zrno je homogenizované – navlhčí sa, zohreje na 180 stupňov a stlačí na 80 atmosfér (atmosféra je jednotka tlaku, označuje sa atm. Jedna atmosféra je približne rovná normálnemu tlaku vzduchu, čo je 1013,25 hPa.), takže sa zväčší a úplne sa zmení štruktúra a vlastnosti. Preto radšej používajme prirodzené, celé sušené zrno, prípadne vločky, ktoré nie sú priemyselne upravované.(Kúpte si svoj vlastný vločkovač, ráno pred varením si 2 minútky zatočíte s vločkovačom a je to hotové! Zároveň je nevhodné kombinovať obilniny s mliekom (kravským, kozím ani ovčím), pretože v tele, najmä v črevách, vzniká vlhkosť a môže dôjsť k vážnym ochoreniam napr. zauzlenie čriev (najmä ovos s mliekom). Každopádne mlieko je bielkovina, ktorá potrebuje na trávenie kyslé tráviace šťavy a obilniny sú škroby, ktorú potrebujú zásadité šťavy. Ak sa to nakombinuje, v tráviacom trakte to kvasí a horšie trávi. Niečo podobné by sme mohli povedať aj o ovocí, pretože to je kyslé a sirupoch a mede, ktoré sú sladké. Tento proces trávenia však nie aj až taký problematický a deťom treba kaše dochutiť, aby sme ich na ne naučili. V neskoršom veku je najlepšie jesť obilniny len uvarené s vodou a jesť ich len také, samotné.Vtedy sú ľahšie stráviteľné a využiteľné pre organizmus. A práve na raňajky je dôležité jesť obilniny, pretože slezina a žalúdok majú svoje orgánové hodiny a vtedy najviac pracujú. Ak im dáme niečo studené, oslabíme ich, musia viac „zakúriť“. A na obed a večeru ich môžeme tiež podporiť a dať im veľa varenej alebo dusenej stravy – hlavne tekvice, zeleninu a strukoviny. A ešte jeden tip: skúste každý deň hodinu po obede zjesť polievkovú lyžicu praženého a podrveného čierneho sezamu. Po mesačnej kúre budete mať výrazne menšiu chuť na sladké.

 

HYPERTENZIA

Mysleli sme si, že hypertenzia – vysoký krvný tlak postihuje predovšetkým starých ľudí, no už to nie je tak. V poslednej dobe sa čoraz častejšie stretávame s mladými ľuďmi už okolo tridsiatky. Vysoký krvný tlak má podľa čínskej medicíny viacero príčin. Tou najvýznamnejšou, ktorá sa vyskytuje práve u starších ľudí, je nedostatočná krvotvorba, ktorá spôsobuje oslabenie výživy srdcového svalu. Krvotvorbu má v tele na starosti najmä slezina. Jej oslabenie sa môže prejaviť aj ako nedostatok energie, suchosť slizníc, suchá stolica, zápcha, pokles orgánov v tele (maternica, konečník, močový mechúr), ochabnuté svaly, suchá pokožka, bledá tvár a pery, vypadávanie vlasov, slabá alebo nadmerná menštruácia, krvácanie z nosa atď. Ak posilníme slezinu, podporíme tým aj tvorbu krvi v celom organizme. Slezina má rada prirodzene sladké jedlá – všetky obilniny, listové šaláty, uhorku, brokolicu, špenát, červené a oranžové potraviny – tekvice, červenú repa, mrkvu, čerešne, ďatle, moruše, strukoviny a oriešky. Vyčerpávajú ju precukrené sladkosti, sladké nápoje, prejedanie sa, nadmerné premýšľanie o jednej veci, problémy. V tele má nastarosti aj svaly a dobre vieme, že srdce je tiež sval, ktorý na svoju prácu potrebuje dostatočné množstvo krvi.

Ďalšou príčinouhypertenzie je nedostatočná komunikácia medzi obličkami a srdcom. Sú ako oheň a voda, ktoré musia byť neustále v harmónii. Obličky sa oslabujú nadmerným stresom, nedostatkom tekutín, nadmernou chôdzou alebo státím napr. v práci, prílišnou sexuálnou aktivitou, pôrodmi, potratmi, strachom. Ich oslabenie spoznáme aj vedľajšími príznakmi – pískanie v ušiach, bolesti bedier alebo kolien, erotické sny, impotencia, chlad v končatinách, skrátený dych, opuchy alebo celková únava. Obličky môžeme posilňovať pomocou správneho vyváženia práce a odpočinku a dobrou stravou – čierny sezam, fazuľa a ostatné strukoviny, zeler, petržlen, pšeno, ryža, hrozno, melóny.

Vysoký krvný tlak môžu zapríčiniť aj oslabené funkcie pečene a žlčníka.Tie sútotiž viac náchylné na ochorenia „horúcej“ povahy. Najlepšie si to vieme predstaviť, keď sme nahnevaní tak, až máme červenú tvár a doslova ideme vybuchnúť. Ľudia s hypertenziou tohto typu mávajú presne takéto pocity.K tomu ešte bolesti hlavy, záblesky pred očami, závraty, búšenie srdca, bolesti pod rebrami, skrátené šľachy, lámavé nechty, zábudlivosť a emočné výkyvy – smiech strieda výbuch hnevu. Pečeň sa oslabuje nespracovanými emóciami a nevhodnými potravinami – mastné, ťažké, pikantné, príliš korenisté, údené a kyslé. Práve kyslá je chuťou pečene a žlčníka, no treba ju konzumovať v prirodzenej forme – paradajky, kapusta, pór, pažítka, reďkovka a ovocie – jablká, hrušky, grep, broskyne, jahody atď. Vyhýbajme sa klasickému alkoholovému kvasenému octu a vyberajme si radšej prirodzene kvasený jablkový alebo ume ocot. Doma si pripravme zdravé „pickles“ (čalamádu) z nastrúhanej zeleniny. Namiesto silných korenín, využívajme bylinky. Zvyknime si na planšiu a jednoduchšiu stravu, ktorú dlho žujme a preciťujme, že práve v jednoduchosti je ten najväčší pôžitok. Pečeni pravidelne na jar doprajme očistu alebo pôst, ako to robili naši predkovia.

 

HYPERTYREÓZA

Ide o zvýšenú funkcia štítnej žľazy.Všetci dobre vieme, že úzko súvisí s trávením. Práve pri poruchách štítnej žľazy máme problém pribrať alebo schudnúť (vždy opačne ako by sme chceli :( ...). Prečo štítna žľaza potrebuje pracovať viac ako treba? Podľa čínskej medicíny je najčastejšou príčinou horúčava v tele. To môže vzniknúť nesprávnou stravou – priveľa pikantných, ťažkých jedál a prejedanie sa. Táto žľaza je pod patronátom sleziny a o tej sme si už veľa hovorili – z jedla vyťahuje potrebnú energiu, prispieva ku krvotvorbe, má rada prirodzene sladkú chuť a má na starosti svaly, pery, sliznice. Je pre ňu veľmi dôležitá varená, dusená alebo parená strava, ktorá je jednoduchá a planá napr. varená koreňová zelenina s ryžou, varená fazuľa zmiešaná s pohánkou a ochutená majoránkou, alebo sladká tekvica dusená s mrkvou podávaná s knedľou z kukuričnej polenty. Po takom jedálničku si naša slezina povie „mňam“. Pre ľudí je často problematické prejsť na takúto stravu. Chce to disciplínu, trpezlivosť a pevnú vôľu. Odmenou je citeľné zlepšenie stavu bez užívania liekov. Ďalšími prírodnými prostriedkami je tinktúra z orechov alebo aj 2 sušené figy, ktoré si na noc namočíme a ráno ich nalačno zjeme a vypijeme aj vodu, v ktorej sa lúhovali.

Pomôže aj tekvicový olej obohatený jódom a morské riasy, ktoré sú základom nastolenia harmónie v štítnej žľaze. Jedzme veľa čerešní, višní a húb - hlavne drevokazných ako napr. trúdnikovec pestrý.

Disharmónia štítnej žľazy úzko súvisí aj s emóciami, ktoré postihujú práve slezinu. Nadmerným premýšľaním nad jednou vecou stále dookola, nekonštruktívnym rozoberaním a omieľaním toho istého sa slezina veľmi oslabuje. A spomeňme aj fakt, že štítna žľaza je vlastne piata, krčná čakra, ktorá súvisí s komunikáciou. Práve ľudia trpiaci na jej zvýšenú funkciu majú tendenciu veľa rozprávať. Sú to sebavedomí ľudia, ktorí sa vedia presadiť v profesií aj v súkromnom živote. Mali by sa preto viac a cielene zamerať na kvalitu a kvantitu svojej reči – o čom hovoria, zostručniť, ísť viac k veci a počúvať aj ostatných okolo seba. Počúvať a plniť aj potreby iných a vravieť pravdu. Žiť podľa pravidla – rozmýšľať, rozprávať a konať v jednom duchu.

Na záver by sa dalo povedať, že zdanlivo tri nesúvisiace ochorenia majú jeden veľký spoločný znak a tým je slezina. Čínska medicína sa zameriava na liečbu prvotnej príčiny ochorení a nie ich príznakmi. Oslabená slezina sa môže u každého prejaviť inak u detí prílišnou aktivitou, u starších ľudí hypertenziou zo slabej krvotvorby a u dámy v najlepších rokoch zvýšenou funkciou štítnej žľazy. Počúvajme svoje telo a doprajme mu, čo potrebuje, aby sme bolo zdraví a šťastní.

 

Pohánková kaša pre pokojného školáka

(4 porcie)

1 šálka suchej pohánky (2dcl)
2 šálky vody (4dcl)
tahini
datľový sirup
pečené jablká so škoricou
kardamóm

 

Pohánku najskôr na sitku premyjeme čistou vodou. Dáme do hrnca, pridáme vodu a varíme cca 15 minút. Potom ešte necháme cca 5 minút odstáť pod pokrievkou. Pokojne môžeme variť aj s väčším množstvom vody, ktorú potom nevylievame, lebo pohánka obsahuje rutín, ktorý spevňuje cievne a žilové steny. Dáme na tanier, posypeme mletým kardamómom, primiešame lyžicu tahini, datľového sirupu a ozdobíme jablkami. Jablká pečieme v rúre nakrájané na mesiačiky a posypané škoricou. Necukrujeme, pustia šťavu a výborne dochutia kašu. Pohánka je chuťovo výborná obilnina a z liečebného hľadiska harmonizuje trávenie a vyháňa z tela rôzne škodliviny spôsobené zlým stravovaním. Kardamóm zasa podporuje enzymatickú činnosť a zlepšuje trávenie sacharidov (slezina). Jablká sú prirodzene kyslé ovocie a podporujú funkcie pečene.

Rubriky: 

AKTUÁLNE ČÍSLO

JESEŇ 2018

VYDAVATEĽ

BADAM CREATIVE, s.r.o.

 

KONTAKT

 

0903 442 220

 

horoskopy@alternativ.sk

info@badamcreative.sk

 

HOROSKOPY & LIFESTYLE

 

Moderný a alternatívny štvrťročník   o tele a o duši