Kliknite na obálku časopisu a PRELISTUJTE SI!

                 
                 
                 

JOGA: bojovníci

Staňte sa bojovníkom plným vnútornej sily, koncentrácie a  rovnováhy

Krásne avšak náročné pozície bojovníkov, v sanskrite Virabhadrasana, sú pomenované podľa bojovníka Virabhadra z dávnej mytológie.

Pozície bojovníkov, známych z jogy, sú aktívne pozície, ktoré vyžadujú silu, stálosť, koncentráciu a odhodlanie. V joge však tieto vlastnosti posilňujeme nie preto, aby sme boli pripravení na boj, ale preto, aby sme boli pevnejší, koncentrovanejší a cieľavedomejší my sami. Cvičením kultivujeme myseľ bojovníka a učíme sa sústredene pracovať na našich fyzických, duševných a emocionálnych obmedzeniach.

Ako sa vytrénovať na správneho bojovníka

V joge nájdeme pozície troch základných tradičných "bojovníkov", ktoré majú mnoho ďalších variácií. Pre všetky základné pozície je dôležité, aby boli ruky a nohy pevné, boky a bedrá pružné, hrudník otvorený a chrbtica predĺžená. Pravidelným cvičením týchto pozícií sa vám tak podarí telo krásne natiahnuť a posilniť a myseľ skoncentrovať a upokojiť.
Bojovníkov môžete pridávať do zostavy pozdravu slnka, keď už je telo zahriate a dych zladený s pohybom. Napojíte ich vykročením z pozície strechy alebo z pozície hory.

Bojovník I
KONCENTRÁCIA A POKOJNÁ MYSEĽ

Pozícia rozvíja svalstvo nôh, trupu aj paží. Natiahne časti tela, ktoré máme skrátené či stuhnuté, napríklad zo sedavého zamestnania: stehná, lýtka, členky, hrudník, celú chrbticu...

Čo si v pozícii uvedomiť:
Chodidlo prednej nohy je pevne v podložke. Predná noha je pokrčená v kolene tak, aby koleno nepresahovalo špičku, zostalo v pravom uhle a zachovala sa línia koleno − členok. Chodidlo zadnej nohy je nasmerované vpred, približne v uhle 45 stupňov. Snažte sa o dopnutie zadného kolena a zatlačenie celého chodila do podložky. (Kvôli lepšej stabilite a natočeniu panvy môžete nechať chodidlá od seba na šírku panvy.) Oba bedrové kĺby smerujú dopredu tak, aby bola aj celá panva takto otočená, čím sa vyrovná spodok chrbtice už od panvy. Celá chrbtica je vytiahnutá od trupu hore až po krčnú chrbticu. Hrudník je otvorený, brušné svaly a rebrá vtiahnuté, aby ste zabránili prílišnému prehnutiu krížovej časti. Ruky vzpažte, dlane jemne spojte, pričom ramená nechajte príjemne uvoľnené. Pohľad nasmerujte na dlane rúk, čím dosiahnete jemný záklon krčnej chrbtice.

Bojovník II
VNÚTORNÁ SILA A ODVAHA

Rovnako ako v prvej pozícii, aj tu rozvíjate svalstvo nôh, trupu i paží. Bojovník II. otvára navyše oblasť bedrových kĺbov a pomáha natiahnuť vnútornú stranu stehien. Rozpažením rúk dosiahnete okrem ich spevnenia aj ich intenzívne natiahnutie od prsných svalov, trapéz a ramien až po končeky prstov.

Čo si v pozícii uvedomiť:
Postoj prednej nohy ostáva rovnaký ako v predchádzajúcej pozícii. Chodidlo zadnej nohy je viac otvorené a nasmerované do boku cca v uhle 60-90 stupňov. Snažte sa o otvorenie panvy, bedrových kĺbov a zatlačenie celých chodidiel do podložky. Ramená sú uvoľnené od uší, nad úrovňou bedier a vytočené v línii bedrových kĺbov a kolien. Ruky sú rozpažené a vystreté až po končeky prstov. Celá chrbtica je vytiahnutá od trupu hore až po krčnú chrbticu. Hrudník je otvorený, brušné svaly a rebrá sú vtiahnuté, aby sme zabránili prílišnému prehnutiu krížovej časti. Pohľadom na prsty prednej ruky dosiahnete aj natiahnutie bočných svalov krku.

Bojovník III
ROVNOVÁHA A POKORA

Patrí medzi rovnovážne pozície, pri ktorej si okrem natiahnutia chrbtice a posilnenia celého tela, zároveň trénujete aj koncentráciu a vnútornú stabilitu. Na stabilizáciu zapájate centrum tela, brušné, chrbtové a sedacie svaly. Aktivujete zadné stehenné a lýtkové svaly.

Čo si v pozícii uvedomiť:
Dôležité je pevne uzemniť jedno chodidlo na podložku. Druhú nohu zanožte a natiahnite tak, aby obe nohy boli vystreté a spevnené. Ruky sú vzpažené a vystreté, dlane sa dotýkajú a spolu s trupom prechádzajte do predklonu tak, aby ste boli rovnobežne s podložkou. Trup, ruky a zanožená noha tak vytvárajú jednu priamku. Pohľad nasmerujte pod seba do podložky a temeno hlavy ťahajte vpred tak, aby celá chrbtica bola opäť v línii. Oba bedrové kĺby s panvou zostávajú horizontálnej rovine. Pozícia rovnovážneho bojovníka patrí medzi pozície náročnejšie na koncentráciu a stabilitu, preto si zo začiatku môžete nechať dlane spojené pred hrudníkom a len jemne vyvažovať stoj na jednej nohe. Pravidelným cvičením telo a myseľ zosilnie a pozície si budete vedieť vychutnať čoraz viac ako sa vám bude zdať spočiatku pri prvých pokusoch. Sme predsa bojovníci:)!

V pozíciách bojovníkov je skoncentrovaná naša fyzická i psychická sila. Sami to pocítite, keď si tieto pozície vyskúšate, čo i len na pár minút. Automaticky aktivujete svoju vnútornú silu. Predstavte si seba ako bojovníka s pokorou, rozvahou a spokojnosťou, odhodlaného vyhrať pre seba nový krásny deň s úsmevom:) Veľa úspechov!

text_ Katarína Kurillová

Témy: 

Rubriky: 

AKTUÁLNE ČÍSLO

ZIMA 2017

VYDAVATEĽ

BADAM CREATIVE, s.r.o.

 

KONTAKT

 

0903 442 220

 

horoskopy@alternativ.sk

info@badamcreative.sk

 

HOROSKOPY & LIFESTYLE

 

Moderný a alternatívny štvrťročník   o tele a o duši